Van Son Inside: Kevin Meijs

Nick, Boyd en Kevin op het project aan de Generaal Maczekstraat te Breda.
Kevin in de weerspiegeling van het glas te zien tijdens de conditiemeting.
Luuk, Jacco, Mees en Kevin op het project in de wijk Kesteren te Breda.
Vorige slide
Volgende slide

Benieuwd wat een teamleider én conditiemeter bij Van Son zoal doet? Wij interviewden Kevin Meijs over zijn functie. 

Kevin belde ons in 2021 op, er was gelijk een goede klik en zodoende kon hij twee weken later beginnen bij Van Son! We stelden Kevin wat vragen over zijn baan en interesse in projectonderhoud.

“Het was de bedoeling dat ik de kar ging trekken van het schilderwerk in een bepaalde groep, dit liep iets anders. Vanuit daar begon ik namelijk al snel als voorman van de groep, waarna ik uiteindelijk groeide tot teamleider. Toen ik een paar keer meeging met conditiemetingen – meer omdat er op dat moment niemand anders mee kon – merkte ik dat dit een hele grote interesse bij mij aanwakkerde. Ik mocht hier kennis over opdoen en merkte dat ik dit heel leuk vond. Uiteindelijk mocht ik jongens uit mijn eigen groep opleiden tot (beginnend) voorman, zodat ik zelf de kwast minder vast hoefde te houden en meer de tablet in handen had om de conditiemetingen te doen. Hier ligt nu mijn focus en daar wil ik graag verder in groeien tot onderhoudsadviseur.” 

Wat spreekt je zo aan in vastgoedonderhoud en verduurzaming? 

“Het totaalplaatje. Je kunt met kleine ingrepen al een verduurzamend project draaien. Kijk bijvoorbeeld naar glas vervangen, daarmee kun je een woning al flink verduurzamen qua energielabel. Het grote plaatje gaat dan over het dak, de vloer, spouw en geïsoleerde voordeuren. Dit brengt veel met zich mee, maar is wel heel uitdagend.” 

Welke eigenschappen zijn belangrijk om te slagen bij dit bedrijf als medewerker? 

“Gezelligheid! Het goed en leuk kunnen omgaan met je collega’s, maar ook vakwerk kunnen leveren en het kunnen switchen tussen verschillende ploegen, mensen en woningen. De ene wijk heeft meer aandacht nodig dan de andere wijk. Dan heb ik het over de bewoners, maar ook een stukje wijk en leefomgeving. Je moet zelf communicatief sterk en klantgericht zijn.”

Hoe onderscheidt Van Son zich ten opzichte van collega-bedrijven? 

“Dat is het totale pakket wat wij aanbieden. Ik denk dat wij de voorloper zijn op het grote RGS-onderhoud. Daar zijn wij flink in gegroeid vergeleken met collega-bedrijven. Ook op gebied van verduurzaming hebben wij een sprong gewaagd. We zorgen er voor dat we de juiste mensen en middelen in het voortraject inzetten om ook hierin te kunnen groeien. Wij werken niet meer tot de dakgoot, maar tot de nok van het dak. Van A tot Z. Van binnen en buiten.”

Waaruit bestaan jouw werkzaamheden als teamleider/conditiemeter en hoe houd je de balans hierin?

“Voor de balans is het belangrijk om de juiste mensen om je heen te hebben. Luuk neemt de taken over wanneer ik ga conditiemeten. Luuk wil zelf ook verder groeien als voorman, dus dat gaat goed. Ik stuur het team nog steeds twee à drie dagen in de week aan. Boyd en Nick zijn bijvoorbeeld ook een groepje binnen het team dat ik aanstuur. Boyd en Luuk willen graag verder groeien, daar houd ik de helikopterview over. Als zij er niet uitkomen, stuur ik aan waar nodig. Daarbij plan ik samen met de jongens van kantoor de conditiemetingen in. Zo vul ik mijn dagen met het aansturen van het team en kan ik mijzelf ontwikkelingen op gebied van conditiemetingen en het eventueel bijsturen of meehelpen met 100%-opnames. Dat maakt het werk heel afwisselend.”

Dus niet alleen jij, maar het hele team heeft ambitie? 

“Ja, eigenlijk wel! Het motiveert elkaar. Ik heb hele gedreven jongens in het team die zelf willen groeien. Omdat ik meer conditiemetingen ben gaan doen, zijn er meer taken die zij op zich nemen. Dit pakken ze goed op. Ik laat het hierdoor meer los, maar ook geven ze zelf aan dat ik het meer los moet laten. Ik zie ze echt groeien. Dat maakt het voor iedereen leuk en uitdagend.”

Wat is precies het werkproces van een conditiemeting? 

Af en toe krijgen we de aanvraag nog vanuit opdrachtgever, maar vaak kijken ze op kantoor al jaren vooruit en weten we dus welke complexen er aan de (onderhouds)beurt zijn. Hiervoor maken wij een plan en kijken wij naar of het desbetreffende complex al eens door Van Son is onderhouden. Is dit niet het geval, brengen wij zelf het complex in kaart met in het achterhoofd dat we het in iedere staat kunnen aantreffen. Als ik op pad ga, breng ik dus goed in kaart wat de staat van het complex is. Ik bekijk op welke manier we het energielabel omhoog kunnen krijgen denk aan verduurzamingsmogelijkheden, het vastleggen van eventuele  detailverbeteringen, de staat van het schilderwerk, of er één-, twee- of drielaags geschilderd moet worden en of er eventuele houtaantastingen zijn. Hieruit schrijven we een conclusie en plan van aanpak. Deze gegevens houden we bij in Property Plan en daar vanuit gaan we verder in de Van Son Powerapp. Wij halen hiervoor informatie op bij de bewoners. We vragen hen mee te denken over verbeteringen in de woning en/of leefomgeving. Dit proberen wij onder de aandacht te brengen bij de opdrachtgever. Dit loopt uiteen van buitenverlichting in een brandgang tot groenvoorziening bij parkeerplaatsen.” 

Welke uitdagingen kom je tegen in jouw functie? 

“In mijn periode van drie jaar bij Van Son ben ik uitgegroeid van schilder naar voorman, naar teamleider. Stap voor stap ging ik van steeds iets grotere projecten draaien, naar meer uitdagende projecten en de conditiemetingen. Dit stappenplan en de ontwikkeling die ik heb gemaakt zijn wel een uitdaging die ik heb overwonnen, en blijf aangaan. De grootste uitdaging binnen de functie zelf is het goed overbrengen van het plan van aanpak van een project naar mijn team toe. Wanneer ik zorg dat dit duidelijk is, heb ik meer tijd om andere onderdelen op te pakken in het voortraject zoals conditiemetingen.” 

Over welke veranderingen of vernieuwingen bij of binnen Van Son ben jij het meest enthousiast? 

“Mijn eigen pad dat ik bewandeld heb, maar ook wel de manier van registratie binnen Van Son. Hiermee bedoel ik Property Plan, de Van Son Powerapp en het gebruik van Teams. Dit is een stuk verduidelijking van buiten naar kantoor toe. Dit is een hele grote verbetering. Als teamleider merk ik dat ik hierdoor meer grip op de zaken heb, de complexinformatie en communicatie staat zo overzichtelijk vastgelegd.” 

Hoe maak je dit passend in jouw planning? 

“De hoeveelheid werk die ik aan de registratie heb, ligt aan de grootte van het project. Gemiddeld ben ik een dag in de week bezig met het registreren van alle gegevens. Denk hierbij aan uren inboeken, houtaantastingen registreren, het stuk communicatie naar kantoor of de opdrachtgever en bezichtigingen met de opdrachtgever of werkvoorbereider. Ik ben hier ook nog wel eens in mijn vrije tijd mee bezig, maar dat vind ik geen probleem, want ik doe wat ik leuk vind.” 

Waarom werk jij graag bij Van Son? 

“Het is bij Van Son gezellig, het is een mooi bedrijf met groeimogelijkheden. Er wordt goed voor je gezorgd, je werkt met goed gereedschap aan mooie projecten. Alles van A tot Z is er goed geregeld. Daarnaast dragen ook de kleine dingen bij aan werkplezier. Denk aan het samen ontbijten en lunchen op kantoor, ’s middags gezamenlijk een bakje koffie pakken en tafelvoetballen of darten. Er worden regelmatig evenementen georganiseerd. Voor mij springt de jaarlijkse BouwvakBBQ en het dartstoernooi er bovenuit. Op de dartstoernooien ben ik van plek drie, naar plek twee en de laatste keer heb ik de eerste plaats bemachtigd. Dus ik mag niet klagen.”